De CAT (Critical Appraisal of a Topic/Critically Appraised Topic) wordt gebruikt als toetsinstrument binnen de arts-assistenten-opleiding (AIOS). Ook paramedische en verpleegkundige opleidingen gaan meer en meer met CAT’s werken. Het toetsinstrument ontwikkelt zich in de praktijk naar een model dat onder andere kan worden ingezet als tool om het kritisch denken te bevorderen of om als voorloper te dienen voor wetenschappelijk/verpleegkundig onderzoek.
De invoering van CAT’s biedt (medische) bibliotheken zeer goede aanknopingspunten voor hun dienstverlening. Begeleiding bij vraaganalyse (PICO), goed, snel en systematisch zoeken, selecteren en critical appraisal zijn elementen waarbij de aios, coschappers, verpleegkundigen en opleiders ondersteuning nodig hebben. Ondersteuning van een getrainde informatiespecialist, die met de juiste methoden en technieken de beste evidence weet te vinden en het proces weet te bewaken, is cruciaal.
De cursussen zijn bedoeld voor informatiespecialisten/clinical librarians/medewerkers in bibliotheken/kenniscentra/mediatheken e.d. in de lichamelijke en geestelijke gezondheidszorg en opleidingen binnen dit veld, plus nauw verwante instellingen, die lid zijn van de KNVI-BMI.
Dit cursusaanbod is niet gericht op patiënten, patiëntenverenigingen, onderzoekers, subsidiegevers, zorgverzekeraars, artsen of andere biomedische beroepsbeoefenaars.
Cursusbeschrijving
In deze CAT-cursus krijg je een compleet inzicht in dit onderwijsmodel: het hoe, waarom, wat en wanneer. Je traint de vraaganalyse, het zoeken en bestandskeuze, het selecteren, de kritische waardering en de indeling in evidence-levels. Ook leer je alles over de partijen die bij de CAT betrokken zijn, de ontwikkelingen binnen de opleidingsgremia en specialistenverenigingen en de plaats in de CanMEDS (CanMEDS Royal College Canada; Federatie Medische Specialisten). Je leert van praktijkvoorbeelden en de rol van de informatiespecialist/medische bibliotheek wordt helder. Je krijgt handreikingen geboden hoe je aan de hand van een tweejarenplan CAT’s kunt implementeren binnen jouw organisatie en hoe CAT’s kunnen worden toegepast binnen Evidence Based Practice. Kortom, een compleet overzicht over het belang, het proces, de inhoudelijke ondersteuning en de rollen rondom de CAT.
De onderdelen van de cursus
De CAT training bestaat uit één cursusdag.
Na de algemene inleiding over CAT;s en Evidence Based Practice/Medicine (EBP/EBM) en PICO’s is er speciale aandacht voor de rol van de medische informatiespecialist hierin, De implementatie van CAT’s in de praktijk en binnen organisaties wordt toegelicht, aangevuld met een business case.
Leerdoelen
weet wat een CAT is
kent de onderwijssetting en –belang van de CAT
weet wat de plaats van een CAT is in EBM en EBP
kan verwoorden wat het belang van de CAT is voor de organisatie
kan de CAT-ondersteuning presenteren aan belangrijke personen in de organisatie
kent de relevante bronnen voor evidence en kan deze vergelijken
kan deze bronnen kritisch beschouwen
kan aangeven welke bronnen voor welke vragen gebruikt worden (zowel wat domein als wat inhoud betreft)
kan aangeven wat de rol van de informatiespecialist is bij CAT’s
kan aangeven welke informatievaardigheden voor de CAT nodig zijn
kan kritisch en didactisch feedback geven op de vraag en het CAT-proces
kan adviseren over het analyseren van een klinische vraag in een PICOM-model
kent de verschillende domeinen van klinische vragen
kan de domeinen toepassen op de vraaganalyse
kan het domein vertalen naar studietypes
kent de prioritering van PICO-elementen en kan deze toepassen
weet wat een goede search voor een CAT is
kan de search verwoorden en verantwoorden en in het licht van de zoektocht van evidence zetten
weet waar hij zich kan bijscholen
Cursusmateriaal
Bij de cursus hoort uitgebreide documentatie waarbij de theorie en de presentaties tot in detail uitgewerkt zijn. Het (digitale) cursusmateriaal wordt tijdens de cursus beschikbaar gesteld.
We gebruiken cookies op deze website. Bent u akkoord met het opslaan van cookies voor deze site? JaNeeOns privacybeleid
Privacy & Cookies
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
CAT
PDF
Inleiding
De CAT (Critical Appraisal of a Topic/Critically Appraised Topic) wordt gebruikt als toetsinstrument binnen de arts-assistenten-opleiding (AIOS). Ook paramedische en verpleegkundige opleidingen gaan meer en meer met CAT’s werken. Het toetsinstrument ontwikkelt zich in de praktijk naar een model dat onder andere kan worden ingezet als tool om het kritisch denken te bevorderen of om als voorloper te dienen voor wetenschappelijk/verpleegkundig onderzoek.
De invoering van CAT’s biedt (medische) bibliotheken zeer goede aanknopingspunten voor hun dienstverlening. Begeleiding bij vraaganalyse (PICO), goed, snel en systematisch zoeken, selecteren en critical appraisal zijn elementen waarbij de aios, coschappers, verpleegkundigen en opleiders ondersteuning nodig hebben. Ondersteuning van een getrainde informatiespecialist, die met de juiste methoden en technieken de beste evidence weet te vinden en het proces weet te bewaken, is cruciaal.
De cursussen zijn bedoeld voor informatiespecialisten/clinical librarians/medewerkers in bibliotheken/kenniscentra/mediatheken e.d. in de lichamelijke en geestelijke gezondheidszorg en opleidingen binnen dit veld, plus nauw verwante instellingen, die lid zijn van de KNVI-BMI.
Meer informatie over het KNVI lidmaatschap: https://www.knvi.nl/over-lidmaatschap
Dit cursusaanbod is niet gericht op patiënten, patiëntenverenigingen, onderzoekers, subsidiegevers, zorgverzekeraars, artsen of andere biomedische beroepsbeoefenaars.
In deze CAT-cursus krijg je een compleet inzicht in dit onderwijsmodel: het hoe, waarom, wat en wanneer. Je traint de vraaganalyse, het zoeken en bestandskeuze, het selecteren, de kritische waardering en de indeling in evidence-levels. Ook leer je alles over de partijen die bij de CAT betrokken zijn, de ontwikkelingen binnen de opleidingsgremia en specialistenverenigingen en de plaats in de CanMEDS (CanMEDS Royal College Canada; Federatie Medische Specialisten). Je leert van praktijkvoorbeelden en de rol van de informatiespecialist/medische bibliotheek wordt helder. Je krijgt handreikingen geboden hoe je aan de hand van een tweejarenplan CAT’s kunt implementeren binnen jouw organisatie en hoe CAT’s kunnen worden toegepast binnen Evidence Based Practice. Kortom, een compleet overzicht over het belang, het proces, de inhoudelijke ondersteuning en de rollen rondom de CAT.
De CAT training bestaat uit één cursusdag.
Na de algemene inleiding over CAT;s en Evidence Based Practice/Medicine (EBP/EBM) en PICO’s is er speciale aandacht voor de rol van de medische informatiespecialist hierin, De implementatie van CAT’s in de praktijk en binnen organisaties wordt toegelicht, aangevuld met een business case.
Bij de cursus hoort uitgebreide documentatie waarbij de theorie en de presentaties tot in detail uitgewerkt zijn. Het (digitale) cursusmateriaal wordt tijdens de cursus beschikbaar gesteld.
Ingeborg van Dusseldorp (https://nl.linkedin.com/in/ingeborg-van-dusseldorp) Manager Kenniscentrum, MCL Academie, Medisch Centrum Leeuwarden (MCL)
Marion Heijmans (https://nl.linkedin.com/in/marion-heijmans-68b1596/nl), Medisch Informatiespecialist en Klinisch epidemioloog, Coördinatior Kennis & InformatieCentrum (KIC) Zuyderland Medisch Centrum, Sittard/Heerlen
Hans Ket (https://nl.linkedin.com/in/hansket), Medisch Informatiespecialist/Literatuuronderzoeker, Universiteitsbibliotheek VU, Medische Bibliotheek, VUmc/Amsterdam UMC, Amsterdam
Voor de algemene voorwaarden van de cursus zie link
BMI nieuws