IP 9/2018 De vraag blijft bestaan omdat ontwikkelingen doorgaan

BMI-Bijscholing / door Irma van Houts

De Commissie Bij- en Nascholing (CBN) van de biomedisch informatiespecialisten (BMI) kent een lange traditie van scholing door en voor vakgenoten. Een terugblik op twintig jaar professionalisering van de beroepspraktijk.

Door Irma van Houts, Informatiespecialist Gezondheid bij HAN Studiecentra

‘Regelmatig krijgen we de vraag of we een bepaalde cursus weer eens kunnen organiseren’, vertelt Caroline Planting. Ze is mede-organisator van de CBN en regelt de inschrijvingen. ‘Samen met andere CBN-leden kijk ik waar op dat moment behoefte aan is. Dit kan zijn op basis van de vragen uit het veld, aanmeldingen voor cursussen, enquêtes die wij afnemen en onze WEB&Z-mailinglist, vraagbaak voor dagelijkse issues. Toch leidt niet elke vraag om verdieping tot een cursus. Cursussen zijn losgeknoopt van de waan van de dag, gaan over structurele thema’s als PubMed of systematic reviews en zijn te specifiek voor bijvoorbeeld de GO-opleidingen.’

PubMed

Al vanaf de oprichting van de BMI, 65 jaar geleden, staat het uitwisselen van kennis en ervaring hoog op de agenda. Zo werden begin 1990 opleidingseisen geformuleerd, ontstaat de CBN en is er korte tijd een post-HBO-opleiding. Maar het aantal medische bibliotheken in Nederland blijkt te klein om dit van de grond te krijgen. De investering voor de opzet en de kosten voor de deelnemers zijn te hoog. Dan maar zelf als vereniging aan de slag. Als eind 1990 de biomedische databank PubMed het levenslicht ziet, komt de ontwikkeling van het cursusprogramma in een stroomversnelling en ontstaan de eerste PubMed-cursussen.

Vaardig en verantwoordelijk

De tweedaagse PubMed-cursus uit de begintijd groeit uit tot een driedaagse cursus en een opfriscursus voor collega’s. ‘Ook al kom je net uit de schoolbanken, PubMed is een heel specifieke cursus’, vertelt docent Hans Ket van de VU. Hij geeft deze scholing samen met collega’s uit andere ziekenhuizen. Hierdoor ontstaat een koppeling met de verschillende beroepsattitudes, een belangrijke invalshoek voor de cursus. ‘We willen de cursisten namelijk ook een attitude aanleren’, vertelt Ket. ‘Iedereen kan in PubMed zoeken, maar wil je dat goed doen, dan ben je er drie dagen mee bezig om dat onder de knie te krijgen. De insteek is dat alles wat je over PubMed moet weten, aan bod komt. Daarnaast willen we de informatiespecialist ook verantwoordelijk maken voor zijn handelen, we leggen de zweep erover. Door deze cruciale rol in evidence-based medicine te nemen, ondersteun en verbeter je onderwijs, onderzoek en patiëntenzorg.’ Evidence-based Medicine is het (para)medisch handelen op basis van het laatste wetenschappelijk bewijs. Voor de biomedisch informatiespecialist betekent dit grondig en uitputtend in een enorme hoeveelheid literatuur zoeken naar dat bewijs. De behandeling van de patiënt vindt onder meer plaats op basis van bewijs uit die literatuur. Met hun literatuuronderzoek dragen informatiespecialisten bij aan die behandeling. Ket besluit: ‘De arts, onderzoeker of verpleegkundige hoeft niet te kunnen zoeken maar moet wel kunnen volgen wat jij als informatiespecialist doet. Dat is jóuw taak en dit moet je tot in de puntjes beheersen. Je kennis up-to-date houden is dus essentieel.’

Bron: IP, vakblad voor informatieprofessionals 09/2018, p. 32

https://informatieprofessional.nl/

 

Delen: